Towards a more customer centric telecom industry
Bakgrund: Vår kund är en av världens ledande leverantörer av informations- och kommunikationsteknik. Ca 40 procent av världens mobiltrafik går genom deras nätverk. Trots att tekniken i nätverken är oerhört avancerad är detta företag fast beslutet att utveckla lösningar som inte bara är tekniskt revolutionerande utan också intuitiva och lätta att använda.
Read moreService design at the heart of business
Tags: Medtech
Bakgrund: Varje år drabbas ca 15 miljoner människor i världen av stroke. Detta medför att hjärt- och kärlsjukdomar är en av de främsta anledningarna till att människor dör världen över. Orsaken är i många fall en sen diagnos. Coala Life har utvecklat en unik ny digital lösning som möjliggör att personer med hjärtproblem själva kan registrera både hjärtljud, EKG och hjärtfrekvens. Detta medför att många fler hjärtsjukdomar skulle kunna upptäckas och behandlas i tid. Men precis som med hjärtat vill man inte chansa inför en lansering av en ny produkt. Expedition Mondial fick därför i uppdrag att med utgångspunkt i Coalas befintliga produkt och tjänst förstå kundens behov, förväntan och kontext i syfte att kartlägga när, var, hur och varför Coalas lösning skulle kunna stötta som bäst.
Read moreVästtrafik involves citizens to make public transportation easier
Tags: Service design, Strategy, Citizen driven development, Training, Public transport, Ticket zone system, Change management
Bakgrund: Västtrafik har idag över 70 olika zoner i kollektivtrafiken. Nu vill Västtrafik göra det enklare att åka kollektivt och en viktig del i det är ett enklare zonsystem. Västtrafik ville därför förstå invånarnas farhågor och förväntningar innan inriktningsbeslut fattades om den framtida zonindelningen. Projektet genomfördes i samarbete med Intermetra.
Read moreTeaching Service Design in Nairobi – SEI, UN Women och Rockefeller foundation
Tags: Training, Customer journey mapping, Service mapping, Design thinking, Service design, Capacity building, Afrika, Kenya
Bakgrund: Ekonomistyrningsverket (ESV) har kontroll på statens finanser, utvecklar ekonomistyrningen och granskar Sveriges EU-medel. ESV har många olika målgrupper och för att kunna utveckla sitt stöd till de olika grupperna ville de först skapa sig en bild av deras målgrupper.
Read moreCo-creating the new entrance at the Vasa Museum
Tags: Architecture, Service design, Employee experience, Visitor experience, Experience prototype, Flow design
Bakgrund: Sedan Vasamuseet byggdes 1987 har mycket förändras. Ett ständigt ökande besökarantal, en digital mognad och ett nytt säkerhetsläge i samhället gör att verksamheten stegvis måste anpassa sig till förändrade krav och förväntningar från besökarna. 2016 genomförde Vasamuseet i samarbete med Expedition Mondial ett tjänstedesignprojekt där vi identifierade vilka åtgärder som var viktiga att genomföra för en bättre helhetsupplevelse anpassat till dagens förutsättningar. Entréområdet identifierades som ett särskilt viktigt område då det spelar en central roll både före, under och efter besöket och dessutom är en arbetsplats som måste fungera väl för medarbetarna. Nu har Vasamuseet, tillsammans med Statens Fastighetsverk (SFV) och husarkitekt Pär Ahlbom, gått vidare i processen och beslutat att genomföra en ombyggnad i entréområdet. Målet med den nya entrén är att möjliggöra ett gott besökarflöde, god tillgänglighet, en god arbetsmiljö och en bra säkerhetsnivå.
Read moreUnionen is improving their digital advisory support together with their members
Tags: Service design, Strategy, Training, Web, Digital, channels, Digitalisation, Efficiency, Advisory support, Change management
Bakgrund: Enligt en undersökning bland Unionens medlemmar som kontaktat deras fackliga rådgivning hade ca 60 procent försökt hitta svar på www.unionen.se innan de kontaktade Unionen. Orsaker till att de ringde var att de inte hittade det de sökte och att de ville säkerställa att den generella informationen man hittat gäller ens specifika fall. Unionen ville därför utveckla sin webb så att medlemmarna snabbt kunde få hjälp där vid enklare ärenden istället för att ringa in.
Read moreDesign Thinking training for social entrepreneurs
Tags: Training, Capacity building. Design Thinking, Entrepreneurship, Social entrepreneurship
Bakgrund: SE Forum är en icke vinstdrivande organisation som förespråkar ansvarsfullt företagande lösningar för att hantera globala utmaningar i samhället. Med över 10 års erfarenhet av att stödja socialt entreprenörskap, SE Forum en av Sveriges ledande organisationer inom området socialt företagande.
SE Outreach Accelerator är ett sex månaders acceleratorsprogram för sociala entreprenörer som driver företag med inriktning på sociala och miljöfrågor på tillväxtmarknader. Programmet hjälper entreprenörer att påskynda sina företag så att deras innovativa idéer kan förändra världen. Entreprenörernas satsningar handlade detta år om solenergi, jordbruk, renhållning, återvinning, utbildning, etiskt mode och sjukvård och deltagarna var från sju olika länder.
Read more